zondag 24 juni 2012

Ooievaarskuikens


Nadat de ooievaars van het ooievaarsstation hier in de buurt elkaar als partners hadden uitgekozen, was het spannend of er ook eieren uitgebroed zouden gaan worden. Eind maart liet ik van de paring wat foto’s op mijn blog bij Punt zien.Voor diegenen die ze niet gezien hebben zal ik dit blog met een paar van die foto’s beginnen.

Het mannetje en vrouwtje broeden om de beurt totaal ongeveer 33 dagen. Omdat de nesten hoog zitten is het vanaf de grond moeilijk te zien of er eieren in liggen. Ik moest dus maar een beetje inschatten wanneer er jongen zouden kunnen zijn. En dan nog kun je ze de eerste weken niet vanaf de grond zien. De laatste tijd ben ik elke week gaan kijken of er al iets te zien was.

Het station bestaat uit 5 palen, waarvan er maar één echt goed te fotograferen is. Afgelopen week ben ik weer gaan kijken en in plaats van alleen de kop van de ooievaar boven dat nest uit te zien, stond die nu op het nest.Ik heb dus het vermoeden dat er een jong is, maar het liet zich niet zien. Op de andere palen waren wel jongen, waarschijnlijk maar één per nest. Eén was nog zo klein dat het nauwelijks te zien was en het andere was inmiddels al zo groot dat het de vleugels aan het proberen was voor de eerste vliegles.

Binnenkort zal ik weer eens gaan kijken of er op het te fotograferen nest al iets te zien is.

Deze en de volgende foto zijn van eind maart.

Deze foto is van begin juni. Het is niet duidelijk of de ooievaar nog aan het broeden is of  dat het jong net uit het ei is en warm gehouden wordt..
Dit is een ooievaar van één van de andere nesten. Tussen de poten is een klein jong te zien.
Het jong uit dit nest is al een stuk groter. Het was de vleugels aan het proberen toen ik er stond te kijken.

Binnenkort hoop ik een vervolg te kunnen fotograferen van het nest dat goed te fotograferen is. 

22 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige foto's! Ze zijn zo mooi. In het dorp waar ik als kind woonde hadden ze ook een ooievaarsnest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's Joke ...... 't is altijd leuk om die kleintjes te zien.
    ik hoop dat je er nog veel mooie opnames van kunt maken.

    Groetjes en een fijne zondag gewenst, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig dat je dit zo kunt volgen, en deze schitterende foto's hebt gemaakt Joke. De tweede foto vind echt een juweeltje hoor....een absolute prijswinnaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Joke, fijn dat ik bij jou toch nog jonge ooievaars kan zien, je laat een mooie complete serie zien van paring tot piepklein en nog wat groter.
    Zoals je weet had ik het nest bij ons in de buurt ook graag langer gevolgd, maar dat zat er dus niet in.
    Ik hoop dat jij nog mooie kansen krijgt!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi Joke, prachtige foto's het zijn toch wel imposante
    vogels om te fotograferen.
    Mooi ook met die jonkies en ik ben benieuwd of het je lukt
    om ook bij het best te fotograferen nest jonge vogels zult
    kunnen vastleggen. Dit is in ieder geval al een genoegen om
    naar te kijken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Joke,

    Prachtig overzicht heb je zo.
    Vooral de foto's tegen de blauwe achtergrond zijn erg mooi.
    De 2de foto is helemaal top. Mooi het zwart en het wit onder controle.
    Hele fraaie serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtige foto's heb je gemaakt.
    Mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige foto's Joke, altijd leuk om de kleintjes te zien.
    Ik hoop dat binnenkort ook vast te kunnen leggen, in Lelystad zitten veel ooievaars op nesten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie serie Joke, erg mooi om te zien.
    De tweede vind ik het allermooist ;-)))
    Ik wou dat ze hier in de buurt zaten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Joke, wat lief doe kleine Ooievaartjes!
    Dit nest heb je heel mooi in beeld kunnen brengen, geweldige foto`s.
    Ik hoop dat je nog meer mooie beelden kunt maken, dit smaakt naar meer,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Joke,

    gaaf om deze ooievaars te zien. Op onze vakantie zagen wij ook 2 ooievaarsnesten, alleen zaten die hoog in naaldbomen. Was niet te zien of er jongen waren maar aan het geschreeuw te horen wel hihi...

    Prachtige foto's en leuk dat je dat jong ook op de foto hebt gekregen. Wie weet kom je met nog meer mooie ooievaars foto's deze week.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ja hier wil het nog niet erg met de ooievaars,maar wie weet.we blijven ze ook in de gaten houden,trouwens leuk dezze serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goedemorgen Joke,

    Och is daar mooi om te zien. Heel mooie foto's heb je gemaakt. Ooievaars zie je niet zoveel. Gelukkig gaat het goed met jonge ooievaars. Ik heb je foto's genoten.

    Fijne week gewenst.
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goedemorgen Joke,

    Ik doe al tweede keer in tikken. Ik kreeg eror te zien.
    Ik vind jou fantasche foto's maakt. Heel mooi!!
    Ooievaars zie je niet zoveel. Ik vind echt geweldig vogel.
    Leuk gezicht met jonge ooievaars te eten geeft.
    Ik heb je foto's genoten.

    Fijne week gewenst.

    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ein schönes Tier und sehr gut fotografiert. Ganz toll erwischt!!!

    Schönen Wochenstart
    wünscht dir Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw, wat een prachtige serie Joke!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja als het om kindjes maken gaat staat de ooievaar zijn mannetje Joke. Een heel erg fraaie fotoserie van de brenger van onze kinders....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Blijft mooi om te zien, de eerste twee foto's zijn mijn favoriet, zo mooi in dat licht en die blauwe lucht als achtergrond.

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Joke,
    Wat mooi hoe je deze ooievaars hebt gevolgd en de momenten hebt vastgelegd, verliefde ooievaars, kleintjes, je hebt het allemaal bij elkaar gezet, en dat levert een mooie blog op.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wow, such excellent pictures Joke !

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.