vrijdag 14 september 2012

Touched by sunlight

“Waar kijkt u nou naar, mevrouw?” vraagt een wat oudere vrouw aan me als ik met mijn camera op de grond zit en schuin omhoog aan het fotograferen ben. Ze woont in de polder en mijn fiets staat voor het bruggetje dat haar huis over de sloot met de weg verbindt. Ze legt me uit dat ze nieuwsgierig door het raam naar mij had zitten kijken en zich afvroeg wat voor bijzonders er te zien was. Ik laat haar zien dat als je vanuit een bepaalde hoek naar één van de bloemen in de berm kijkt, het zonlicht er een kunstwerkje van maakt. Eerst ziet ze het niet, maar na nog een keer kijken begint ze de feeërieke verlichting van de late middagzon op de bloem ook te zien. Ze wordt er bijna net zo enthousiast over als ik. Even later bedankt ze me met nog naklinkende verbazing in haar stem over die nieuwe wereld die ze niet eerder had gezien en loopt terug naar haar huis.

Het is iets waar ik me met mijn camera helemaal in uit kan leven. Spelen met het zonlicht en de instellingsmogelijkheden van de camera om een onderwerp zó vast te leggen dat je een ander kan laten zien hoe mooi het licht erop valt. Het lukt heel vaak niet. Maar soms ben ik best tevreden en is het geworden zoals ik het wilde laten zien. Hieronder een paar van die opnamen.


Ooievaarsbek (Geranium)


Snoekkruid (Pontederia)


Landing van een aanvliegend  witje op de pontederia


Vrouwenmantel (Alchemilla mollis)


Kleine vos (Aglais urticae) op sedum


Houtpantserjuffer


Deze parende witjes spelen, zo dicht bij een spinnenweb, met hun leven


Herfstspin (Metellina segmentata) en pontederia


Kleine vos (Aglais urticae) op sedum


Akkerwinde (Convolvulus arvensis) 


Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties en lovende woorden op mijn vorige blog "Een rups met een staartje". Ik werd bijna verlegen van alle lof die jullie mij toezwaaiden. Het is daarna wel moeilijk om een volgend blog ook weer zo mooi te maken.

Thanks to all my friends abroad for their spontaneous, nice comments and praising words on my last blog.

Groetjes, Joke

43 opmerkingen:

  1. WOW.....dat ziet er weer geweldig mooi uit Joke,
    de kleuren en composities van deze opname zijn echt heel mooi.......mijn complimenten hiervoor

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat laat je ons weer heerlijk meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow Joke dit is echt weer een geweldige serie, leuk dat je die mevrouw wijst op de natuur, wat licht al niet kan doen.
    Ik vind foto 1, 4 en 9 werkelijk subliem.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. The flowers and the butterflies are truly superb, I love the macro setting.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een serie prachtige opnamen geworden Joke, voor mij persoonlijk is het aanvliegende witje, de absolute top.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt hier heerlijk met het licht gespeeld, Joke!
    Wat een prachtige serie en wat leuk van die mevrouw, Joke...
    dank zij jou zal ze nu voortaan anders naar de bloemen kijken :))
    Fijn weekend en lieve geniet groetjes van Anna❀

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Joke,
    Zeer mooie opnames met telkens een prachtige lichtval. Ik vind de opnames van die kleine vos ontzettend mooi!! De combinatie van kleuren van de vlinder en de roze bloemen tegen de donkere achtergrond vind ik daarin ijzersterk. Knap gedaan hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Joke,

    Ik snap heel goed wat je bedoelt met het niet kunnen weergeven van bepaalde lichtomstandigheden.
    Dat onderscheidt dan ook de kunstenaars van de mensen die gewoon mooie foto's maken.
    Dus ook hier kan ik niet zien of je ook inderdaad dat weergeeft wat je gezien hebt, maar ik zal je maar op je blauwe ogen geloven dat je beelden de waarheid benaderen.
    En ook al doen ze het niet, dan nog kan ik zeggen dat het hele fraaie beelden zijn.
    De foto van het landende koolwitje vind ik de mooiste.
    Mooi licht en actie in de vleugels.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Herkenbaar dat mensen zich verbaasd afvragen wat je nou daar liggend op de grond aan het doen bent :)
    Spelen met licht vind ik ook altijd een uitdaging!
    De vrouwenmantel vind ik mooi gelukt zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk dat je die mevrouw haar ogen hebt geopend, Joke! Dat soort dingen geeft ook een gevoel van voldoening (bij mij dan). Je foto's zijn erg mooi, de eerste en de foto van de vrouwenmantel vind ik het mooiste maar het is niet gemakkelijk kiezen tussen deze platen.

    Groetjes,
    Marianne
    !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk is dat he, dat spelen met de lichtval.
    Ik kan daar ook uren mee zoet zijn.
    En ik zie hier echt een paar juweeltjes, de vrouwenmantel met die druppeltjes, echt top, de donkere achtergrond steekt daar mooi bij af.
    Het spinnenweg met spin is ook heel goed, mooie compositie en standpunt, maar wel jammer van dat roze bloemetje op de achtergrond, een geheel egale achtergrond zou denk ik mooier zijn (wat rustiger en ook alle aandacht naar de spin in het web trekken, nu trekt het bloemetje toch aandacht daar weg).
    Door het zien van deze foto's krijg ik meteen weer zin om erop uit te gaan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Just brilliant Joke!
    I love N°3 and N°4 but they all are well studied from the light and frame point of view!
    The spider is stunning and it looks like the flower is the same as on picture N°2!
    All this miniature life in such a small environment: a real wonder!
    Well done, a very pleasant discovery!
    Keep well and enjoy the rest of the day!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Joke, te gek wat een fraaie serie. Hier zijn gewoon geen worden voor, je hebt het goed voor elkaar. Mooi verhaal erbij.Wat is de natuur toch mooi hé.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou in deze blog toon je ook weer heel fraaie opnamen Joke.
    Maar ook heel leuk het verhaal met de ontmoeting met de
    oudere dame. Prachtig hoe je haar hebt laten zien dat je je
    over gewone dingen kunt verwonderen als je goed kijkt.
    Jij hebt extra goed gekeken en dat laat je met deze mooie
    foto's goed zien.
    Mijn favorieten zijn foto1 vanwege het prachtige licht en de
    eenvoud van de foto en foto3 vanwege de mooie actie, knap werk.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beautiful photographs, such images are giving much joy. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel bijzondere foto,s Joke groetjes Daniellee

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Joke

    Prachtige foto's

    Fijn weekend

    Groetjes van redrose

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Une belle série !
    Ma préférée est la première photo.
    Bonne journée de France

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci, Didier, pour ton commentaire. Helas c'est impossible pour moi de visiter ton blog. Le site ne répond pas. Salutations, Joke

      Verwijderen
  19. Hallo Joke
    wat zijn deze mooooooooooooooooooooi
    echt genieten dank je wel
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Joke,

    Wat heb je weer prachtig foto's gemaakt. Dan met zon erbij. Dan maakt je foto's nog mooier daardoor. De kleuren is prachtig helder geworden. Zo scherpe foto's.
    Ik heb je foto's genoten.

    Fijne avond gewenst.

    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan niet meer op jullie website reageren. Maar mochten jullie dit nog lezen, Jacqueline en Ferry, heel veel sterkte, hoor! Eerst zelf weer opknappen. Bloggen is minder belangrijk. Groetjes, Joke

      Verwijderen
    2. Hoi Joke,

      Ik ben weer terug. Sorry ervoor. Gelukkig gaat weer beter met me. Gewoon wat minder doen. Daar heb je wel gelijk in. Heel lief van je Joke dat je ons denkt.

      Fijne dag gewenst.
      Groetjes van Jacqueline & Ferry.

      Verwijderen
  21. Wow Joke, dit zijn niet zo maar een paar foto's, hier heb je echt je best op gedaan, je hebt het licht heel goed weten te vangen.
    De eerste vind ik top, ook het landende koolwitje, hoe krijg je het voor elkaar om precies op het goede moment af te drukken, en dan kop en lijf zo scherp, en de vleugels volop in beweging, super!
    De vrouwenmantel is ook een topper, net als de eerste van de kleine vos, die mij meer aanspreekt dan de tweede.
    Dikke complimenten voor al dat moois!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Joke,

    wat een mooi blog is dit.
    Inderdaad verschillende lichtinvallen en je
    hebt er leuk mee gespeeld.
    ik zou beginnen met welke foto's ik de mooiste vond,
    maar er valt eigenlijk niets te kiezen!
    Werkelijk hele mooi opnames Joke,
    Complimenten voor deze prachtige foto's.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Fraai gedaan, witje met bewogen vleugels en gestoken scherpte op de kop is zeer zeker een juweeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel mooie serie Joke, met veel aandacht aan gewerkt. Dat straalt er vanaf.
    Mooi de spin in het schuine web. Zonder bloem was ie helemaal top geweest. De vrouwenmantel is erg mooi, maar het landende witje is super.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Many thanks for your sweet comments, Joke!
    I do appreciate very much!
    I hope you enjoyed a great weekend!
    Take care!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Je hebt het weer gedaan - prachtige fotos ! I think my favourite is the Autumn Spider maar ze zijn allemaal zo mooi !

    Fijne week, Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooi verhaal Joke...
    van je buurvrouw, doet me denken aan mezelf
    voor dat ik een digitale camera had liep ik ook aan al dat mooi voorbij
    ben ik blij dat ik zo ding gekocht heb..
    stel je voor al dat moois...
    Wat een heerlijke serie Joke...
    prachtige macro's, prima scherpte..
    complimenten

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ces images sont parfaites, d'une netteté et beauté exemplaire !

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een schitterende foto,s heb je weer geplaatst .
    De lichtval super. Nog bedankt voor de tip .
    Ik heb het gelijk veranderd .Grt Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Bien buscados los puntos de luz y unos macros con muy buena nitidez en los insectos(a la mariposa de la toma 9 se le pueden contar los pelos de su cuerpo) muy buen trabajo en todas las tomas.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wonderful photography.I love all your pictures,they are superb.
    Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Inderdaad, Joke, fotograferen is schrijven met licht. En jou opnames zijn van een uitzonderlijke professionele kwaliteit, waar ik gezond jaloers op ben. Chapeau hoor !!!
    P S. ik fotografeer met de Canon 500D en met een Tamron lens 17-270 mm
    Vr. groet !
    John

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Het is je zeer zeker gelukt om weer een schitterende serie neer te zetten Joke, mijn compliment !!
    Vooral foto 1-3-4-5 en 9 hebben mijn voorkeur.
    Wat leuk dat je die mevrouw een nieuwe kijk op de natuur hebt kunnen geven.

    groetjes en fijne foto momenten gewenst !
    Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi Joke, ik loop een beetje achter met blogs kijken, je verrast mij wel met deze mooie macro`s en je inspireert mij geweldig hiermee.
    Mooi verhaal over die mevrouw, die ging vast meteen haar camera pakken.
    Ik ga niet op je foto`s afzonderlijk reageren maar wat is het mooi op foto 9 te zien dat de Kleine Vos zoveel haartjes heeft op het ruggetje.
    Ik hoop dat er nog genoeg mooie dagen komen om te spelen met licht,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hello Joke!
    First of all, many thanks for all your great comments on my blog!
    To answer what to you told me about your camera, the best now a days is the D3200 with its 24 million px. Not too expensive but very handy and it produces great photos!
    I am not sure about a 18-300 lens, such a wide range deteriorates the quality of the pictures.
    I am very happy with the Nikon 80-200, it is reasonable and gives excellent results and the Nikkor 18-55 is also excellent and quite cheep: Best value for money!
    But that is just my advice since your photography deserves good equipment!
    Cheers and enjoy your day!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Estupendas imágenes, un beso desde murcia

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Estupendas imágenes, un beso desde murcia

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.