zondag 10 maart 2013

Vogelfotografie ..... zucht!

Click HERE for an English version


Bij veel bloggers zie ik de meest prachtige vogelfoto’s. Natuurlijk weet ik dat je camera geschikt moet zijn voor dat werk en dat een goede lens het halve werk is. Toch weerhoudt het mij niet om te proberen of er op dat gebied iets moois uit mijn superzoom-camera kan komen. Tenslotte zit er een Leica-lens op.

In de tuin heb ik een mooi vogelplekje gemaakt. Takjes om aan te vliegen en lekkere zaadjes om van te smullen. Ik installeer me met mijn camera en wacht op het eerste vogeltje. Daar is er één. Niet bewegen....camera op scherp.....  te laat. Net als alles perfekt lijkt: geen voer in beeld, mooie achtergrond, zonnetje in het oogje  .........  pppprrrr........vliegt het meesje weg. Lelijk woord en wachten op de volgende kans. Daar komt er weer één ....... hè, waarom blijft hij nou in de schaduw zitten? Buiten beeld pikt de mees gauw een zaadje en voordat ik er erg in heb is hij alweer verdwenen. Zo gaat het nog een tijdje door. De eerste foto’s kunnen gelijk de prullenbak in. Allemaal onscherp of zonder vogel. Na nog wat proberen en andere instellingen van de camera gaat het beter. Tenslotte heb ik toch wat foto’s over gehouden waar ik wel tevreden mee ben.


 Ringmus (Passer montanus)

Pimpelmees (Cyanistes caeruleus)

  Ringmus (Passer montanus)

 Ringmus (Passer montanus)

Overmoedig over de resultaten ga ik ’s middags de polder in. Meeuwen willen nog wel blijven zitten, maar een vinkje verbergt zijn snavel achter een tak. Zonder me een herkansing te geven, vliegt hij weg. In het dorp probeer ik op een parkeerplaats bijna liggend op de grond nog wat kauwtjes te fotograferen. Een automobilist schept er genoegen in om met piepende remmen tussen de vogels te parkeren. Weg zijn ze, de automobilist grijnst naar me. Was ik maar groot en sterk, denk ik nog. Ach ja, vogelfotografie.......zucht!


Stormmeeuw (Larus canus). Bedankt Marianne!

Vink man (Fringilla coelebs)

Kauw (Corvus monedula)

Kauw (Corvus monedula)


Vergroot zijn de foto's mooier. Klik daarvoor op de eerste foto.



Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties en lovende woorden op de foto's van mijn vorige blog "Herinneringen(Foto-opdracht)".


Groetjes, Joke

44 opmerkingen:

  1. Hallo Joke,
    Heel herkenbaar....ze zijn zo snel....
    Het is een zaak van geduld en dan heb je ook wat.
    Hier kun je zeker tevreden mee zijn, mooi hoor !
    Op foto 3 zijn de oogjes van de ringmus het scherpst- mooi ! Prachtig ook de vink hoog in de boom en de zilvermeeuw een plaatje.
    Ik kan hier weer met sbeeuwfoto's aan de gang, er is een beste hoeveelheid gevallen.

    Fijne zondag, gr. Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joke zo zie je maar weer " de aanhouder wint " je foto's zijn prachtig geworden....dat meen ik echt hoor....ik geniet van deze serie.

    En die automobilist .... wat een mafkees he.

    Groetjes en een fijne zondag gewenst.

    Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie heb je kunnen maken Joke.
    Zo een ringmus daar zou ik heel blij mee zijn, hier zie ik ze niet.
    Je hebt veel geduld nodig met dit soort fotografie, maar als je dan zulke mooie foto's hebt zoals jij hier laat zien word je weer helemaal blij van binnen.
    Ik wens je een hele fijne zondag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Joke
    Je hebt er weer een mooie serie van verschillende vogels gemaakt. Het valt niet altijd mee om ze scherp te fotograferen, maar het is jou weer god gelukt.
    Goede zondag, groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Joke,
    Bijzonder mooie opnames!! Erg mooi met die doffe egaal gekleurde achtergronden. Die meeuw heb je ook erg mooi te pakken.
    Ja joh, ik weet er alles van,..haha..!! Ook ik heb al diverse malen in de tuin gezeten met mijn camera in de aanslag, want er zitten vogels genoeg. Maar dan zijn ze toch wat schuchter en laten zich lekker niet zien en zodra je weer binnen bent zitten ze er weer,..ppffff...!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Joke,

    een heel herkenbaar verhaal. Heeft toch mooie foto's opgeleverd.
    Ik heb ook menigmaal uren in een ijzig koud schuiltentje in m'n tuin doorgebracht zonder resultaat.
    Heel veel geduld moet je wel hebben, maar dan gaat het vanzelf lukken. :)

    Groet uit een altijd zonnig Stieltjeskanaal,
    Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je ziet Joke, je bent lang de enige niet die moeite heeft met de vogels, ik vind het zelf ook knap lastig. De foto's die je hier op je blog laat zien vind ik al heel goed gelukt hoor. Blijven oefenen en ik ben heel benieuwd wat we verder nog te zien krijgen. Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  7. hahaha, erg grappig (sorry) en heeeeeeel herkenbaar!
    dacht je dat 'al die mensen' die geweldige foto's op zijn/haar website heeft staan alleen maar geweldige foto's maakt? ;) ook daar belandt het gros gewoon in de prullenbak hoor. vogelfotografie is echt een kwestie van heeeeeel veel geduld en wachten op het moment dat alles perfect is (licht, compo, etc).
    maar je bent goed geslaagd Joke, je mag trots op je foto's zijn en.... ga vooral door met vogels fotograferen hoor... het is verslavend :-)
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik weet dat dat niet zo is, Nathalie. Het was de bedoeling dat je ook een beetje kon lachen om het verhaal. Ik hou er wel van om de draak te steken met mijn missers. Ondertussen ga ik gewoon door met fotograferen. Ook bij mij gaat er veel de prullenbak in, maar daar leer ik weer van. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  8. Hoi Joke,

    Allereerst mijn complimenten voor het feit dat je zo volhardend bent! Dat is een bijna vereiste eigenschap voor het fotograferen van vogels. Ik vind het knap dat je voor de dag komt met het mooie Ringmusje, een mooi scherpe Stormmeeuw (te herkennen aan de geelgroenige kleur van de snavel en de poten die ongeveer dezelfde kleur hebben, buiten andere kenmerken uiteraard. Een Zilvermeeuw heeft roze poten en een grotere en echt gele snavel) en de Kauwtjes waar je toch ook een leuke foto van hebt gemaakt. Mocht het je troosten: als vogelfotograaf kan ik je vertellen dat ik na een dag vogels fotograferen (of geprobeerd te hebben te fotograferen) er bij mij ca. 95% of soms meer de prullenbak in verdwijnt. Dat is normaal, helaas ;-). Er zijn wel wat tips om het misschien iets minder lastig te maken qua instellingen die je wellicht al weet. De meeste vogelfotografen werken met ai(continue)focus (vooral vogels in vlucht) en spotmeting. Altijd proberen scherp te stellen op het oogje, als dat toch niet lukt, zo dicht mogelijk erbij. Uiteraard ook continue-opname, dus klikklikklik, omdat ze meestal nogal beweeglijk zijn. Dan heb je vaak wel veel te veel foto's maar wel meer kans dat er een goede bij zit.
    Een voederplekje met aanvliegtak is goed gezien van je en de ideale manier om te oefenen, je zult zien dat het steeds beter zal gaan.
    Nogmaals mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen en de resultaten, ik vind het heel leuk!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, Marianne, voor je tips en de naam van de meeuw. Ik heb me gister een ongeluk zitten zoeken. Ik zag nl. een rode punt op de ondersnavel (kenmerk zilvermeeuw, toch?), maar zie nu vergroot dat het een schaduw is. Elke dag leer ik er weer wat bij. Groetjes, Joke

      Verwijderen
    2. Joke, geen dank. Vogels determineren is moeilijk maar als je dit seizoen begint met wat meer vogelfotografie en vogels kijken zul je heel veel leren, je begint dan in de goede tijd van het jaar en gaat steeds meer zien en ontdekken, m.n. stelt- en strandlopers, verschillende soorten sterntjes, meeuwen in diverse kleden. De Groene Jonker is daar een uitstekende plek voor, ook straks met de Geoorde futen maar ook zangvogels als Tapuit, Paapje, Grasmus etc. Pas maar op, het kán erg verslavend zijn..... ;-).

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  9. Hallo Joke, dat heeft wel even geduld gekost, prachtige Serie.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Joke,
    prachtige vogels je kan bijna de veertjes tellen.
    heerlijk om naar te kijken.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bravo pour ces photos Joke ! ici nous ne voyons pas beaucoup de moineaux friquets mais nous avons de nombreux pinsons et choucas. Bonne soirée !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Joke,

    Prachtig series foto's heb je gemaakt. Er komen elke dag groepje pimpelmeesje bij ons balkon. Er hangt vogelhuisje. Heb je al gezien bij ons blogje. Ik vind kauw brutale beesten. Ze blijven gewoon op de weg zitten. Toeteren natuurlijk. Pfff... Dat scheelde niet veel. Vink zie ik weinig. Prachtig vogel is dit. Mussen komt af en toe bij ons balkon. Toch zie ik elke jaar minder Joke. Complimenten prachtig foto's.

    Fijne dag verder.
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een mooie vogelserie en wat een terechte mooie lovende woorden krijg je,leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Joke ik vind dat je zeeeeeeeeer trots mag zijn op deze mooie serie het gaat je goed af HULDE !!!!!
    Groeten , Annie
    http://devogelkijker.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hahahahahahaha Ik heb iets verkeerd gedaan Joke dus sorry daar voor het moet natuurlijk
    http://anniezon.blogspot.nl/
    zijn , dat komt omdat ik op die mooie vogel blog van haar had zitten kijken en heb haar bij mijn blog toegevoegd !!!!!
    fijne avond , Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Joke,

    Een oude wijsheid is dat niet de camera de foto maakt, maar de fotograaf. Je moet het in de eerste plaats zelf zien. Je moet oog hebben voor compositie. Wat spelen met belichting en scherptediepte. En vervolgens bij voogelfotografie heeel veeel geduld hebben.
    Dat jij over al die eigenschappen beschikt en je camera beheert bewijzen deze foto's wel.

    Het fijne met de digitale camera is dat je veel kunt weggooien en alleen de mooie foto's overhoudt. Dat is bij mij niet anders.

    Ik vind dat je prachtige foto's hebt gemaakt! Ben er zelfs een beetje jaloers op.

    Hartelijke groet,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Joke....

    Al ik een poos geen vogeltjes heb gedaan, moet ik
    ook altijd eerst even weer wennen, moet ik het even weer leren, zal bij jou ook wel zo zijn denk ik, maar je hebt er een paar mooie scherpe vogelfoto aan overgehouden..oefening baart kunst dus..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Great report, you did a great job! love all the differente birds, colors, sizes, interesting!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Joke, wat een prachtige serie vogels laat je ons zien!
    Dit is echt genieten...
    Lieve groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nou ik heb bewondering voor deze serie foto's Joke,
    je laat een knap staaltje fotografie zien.
    Mooie verzorgde foto's en uit je verhaal blijkt ook wel
    hoe gedegen jij je voorbereid.
    Desalniettemin laten vogels zich niet regisseren en is er toch
    ook veel geduld en ook kennis van het gedrag belangrijk.
    Maar dat is jou allemaal wel toevertrouwd.
    Mooi de vogeltjes in de tuin met de fijne rustige achtergrond
    en ook de rest mag er zijn.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dag Joke ,
    Ik heb bewondering voor je .
    Het verhaal alleen al .
    Je vogelfoto,s zijn absoluut niet verkeerd hoor .
    Prachtig scherp zou ik zo zeggen .

    groeten Jon

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Joke,
    Ja, vogels fotograferen valt zeker niet mee, en ik denk dat jouw camera niet zo snel is als een spiegelreflex, dus dat maakt het nog moeilijker.
    Maar je mag trots zijn op deze resultaten hoor, vooral de mus vind ik zeer geslaagd en dikke complimenten waard.
    Groetjes Loes

    ps prachtige foto van het mos boven je blog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hai Joke,

    Tsja, je denkt toch niet dat al die vogelfoto's zomaar even tussen neus en lippen door gemaakt worden toch? Meestal belandt 98 procent in de vuilnisbak om exact dezelfde redenen als bij jou. Tuurlijk is de apparatuur heel belangrijk, maar geduld en kennis van zaken nog veel meer.
    Je laat hierboven toch een paar prachtige foto's zien en dat zeg ik niet uit beleefdheid. Prachtige scherpte en dat is gewoon al erg moeilijk met vogeltjes.
    De pech die jij met jouw camera hebt, is dat je geen 7 foto's per seconde kunt maken en daar dan de beste uit kan halen.
    Dus als je met jouw camera dit soort foto's kunt maken, dan neem ik mijn pet daarvoor af. Dat is namelijk met jouw camera veel moeilijker dan met een dure canon van 3000 euro met een 500mm lens van 5000 euro.

    Dus hou vol en laat de frustraties niet de overhand krijgen ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, René, dat denk ik niet. Ik weet hoeveel moeite zoiets kost (ook met dure apparatuur) en vind het zelfs vaak jammer dat niet-fotografen niet aan een foto zien hoeveel tijd en inspanning daar in zit. Maar goede resultaten geven je zelf (mij wel)een kick en daar doe je het toch ook voor. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  24. Je hebt het er heel goed vanaf gebracht Joke, je ringmussen zijn perfect, vooral foto nr. 3 en 4 zijn plaatjes. De meeuw mag er ook zijn en de laatste foto van de kauwtjes is erg leuk. Kortom, je missie is zeker geslaagd en hou er maar rekening mee, als je verder gaat met vogelfotografie zal zeker niet elke foto "raak" zijn. Het is en blijft geduldwerk.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik vind het goede foto's hoor, vogeltjes scherp en fijne wazige achtergrond zonder storende drukke takjes enzo. Heb je deze met de panasonic gemaakt? Ben wel benieuwd naar je instellingen, kan ik weer wat van leren misschien. Vooral de tweede en derde ringmusfoto vind ik echt heel goed.
    En ik moest lachen om je tekst, zo herkenbaar (hoe vaak ik een vogel rotbeest heb genoemd omdat ie mij weer te snel af was....)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles maak ik met de Panasonic, Ghita. Aangezien die camera bij donkerder weer niet echt geweldig is, fotografeer ik alleen nog met zon/licht weer en niet boven de ISO 200. Foto 3: f/5.2, ISO 160, 1/125; foto 4: f/5.2, ISO 125, 1/125. Omdat ik bij de mussenfoto's wist waar ze ongeveer gingen zitten heb ik AF gebruikt, maar al scherp gesteld voordat de vogel er was. Dat scheelt heel veel in de snelheid van het afdrukken. Verder is het veel proberen en bovendien is elke keer weer anders. Eigenlijk is er geen standaardinstelling, vind ik. Hoop dat je er wat aan hebt. Groetjes, Joke

      Verwijderen
  26. Hoi Joke,

    een goede camera zeg je maar je kan nog zo'n goede camera hebben, het is de fotograaf die de foto maakt. Met een peperdure camera krijg je echt geen scherpe vogel of mooie dof hoor. Natuurlijk zie je wel verschil in de diverse camera's qua kwaliteit maar geen scherpere foto's.

    Ik vind je serie werkelijk heel mooi gelukt hoor. De ringmussen staan er maar wat mooi op! Je pimpelmees en Vink zijn ook echt heel mooi gelukt. Je bent ook ontzettend gegroeid in de afgelopen maanden qua fotograferen :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Beautiful pictures, admiring the birds is a great joy. Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hihihihi... ik herken dat! Maar nou is een parkeerplaats misschien ook niet de aangewezen plek voor vogelfotografie ;). Maar je mussen zijn super goed gelukt. Ik denk dat vogelfotografie vooral een kwestie van geduld is. Je leest het wel op de vogelblogs, eindeloos wachten op dat ene moment. De hele dag in een vogelkijkhut... ik heb er het geduld niet voor, dan maar de mossen, die blijven tenminste geduldig staan.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Daar mag je zeker tevreden mee zijn Joke, na veel geduld heb je ze er mooi opstaan.De ringmus heb je wel heel erg mooi te pakken.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Joke, daar mag je inderdaad zeer tevreden mee zijn. Vogelfotografie is niet gemakkelijk en je zal zeker een portie geduld nodig hebben!
    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wooow! You did a wonderful work. :)
    I love the first one, it's perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Een van de lastigste vormen van fotografie. De snelheid, de vaak niet meewerkendheid, de schuwheid en meer factoren maken vogels, tenzij men over een redelijke opstelling/schuilhut en uren en uren wachttijd beschikt, zeer lastig. Moet zeggen dat de foto's die je over hebt zeet goed zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. I missed this one, beautiful. My favourite is a Tree Sparrow, superb.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een goed idee om een hoekje in te richten, moeten ze wel iets langer blijven zitten...;-) de vogels heb je goed op de kiek weten te zetten, je voederplaatsje is een fijne eettafel geworden.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wonderful images! They are indeed quite sharp.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Liebe Joke, ... wow, was für schöne Vogel-Fotos!!!!! Ich bin begeistert, zumal ich unsere gefiederten Freude so sehr liebe. All die Mühe, die Sie sich mit den Aufnahmen gemacht haben, hat sich gelohnt. Es sind ein paar wundervolle Fotos entstanden. Ich musste lachen, wie Sie beschrieben haben, wie sie teilweise entstanden sind. Ja, was tut man nicht alles für ein paar gelungene Aufnahmen. Meinen Respekt haben Sie jedenfalls, denn die Fotos sind wirklich meisterlich und wunderschön. Vielen Dank dafür.

    Liebe Grüße von der Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dag Joke,
    Wat een schitterende Ringmus en Pimpelmees, want die springen er natuurlijk direct uit, zo scherp en mooi close-up.
    De Stormmeeuw en de kauwtjes zijn ook heel goed geslaagd. En je verhaal er omheen maakt het compleet. Had ik maar zo veel geduld.....Ik moet ook veel meer met mijn camera kunnen. (zucht ;-)
    In ieder geval heb ik genoten van je blog.
    groetjes
    Maria
    p.s. mijn prullenbak is constant vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik heb hier een hoop zitten lezen en mijn complimenten aan iedereen van de sites die ik tot nu toe heb gehad is dit de eerste waar niet een hoop kritiek is op een fot maar waar wordt bij stilgestaan dat je geen afspraak met je onderwerp (vogels) en het weer kunt maken. en het altijd heel lastig is voor een mooie foto ( een perfecte bestaat geloof ik niet) Natuurlijk wil iedereen een "perfecte" foto van de vogel die je fotografeerd, Ik ben al blij als ik er een voor de camera heb geregen en het een redelijk resultaat is :) Vandaar dat ik toch even wil zeggen COMPLIMENTEN AAN IEDEREEN voor de positieve benadering

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.